Daţi-mi antioxidanţi, că ruginesc!

De dezolare că reforma sanitară e gata doar 99% (eu) şi de nervi că nu mai avem vârsta să sărbătorim Valen- tine’s Day cu inimioare şi dulcegării (toate), ne-am în­tâlnit aseară câteva cucoane mature, serioase şi educate la un restaurant din Bucureşti, să dezbatem.

După ce am comentat acid atmosfera, corporatiştii ofiliţi (cu trei gadgeturi electronice la vedere) şi fetele frumoase, dar pavoazate ca pentru o nuntă la curtea re­gală, am trecut la subiectele noastre uzuale: bărbaţii din ziua de azi, îmbătrânirea, ridurile, ultimele diete şi can­canuri din târg. Asta până a venit mâncarea, fiindcă atunci a început seminarul ştiinţific, iar eu am trecut pe modul „mute“ fiindcă oricum toată lumea e mai informată decât mine.

Mâncăm salate cu nuci, avocado şi ulei de măsline din belşug (au antioxidanţi, dragă); dar fără o brânză cât mai albastră nu au farmec. Şi doar o chifluţă de pâine cu unt (are vitamina A) înainte, cu măsline neapărat, pentru încă o porţie de antioxidanţi.

Mâncăm peşte (plin de omega 3, 6 şi 9, nu?) cu cartofi copţi şi unt (altfel e fad, mi se lipeşte de gât…).

Bem vin roşu, că e plin de polifenoli şi resveratrol. Şi fresh de portocale, ca să ne facem plinul şi cu vitamina C.

Iar la desert o prăjitură cu ciocolată caldă (e neagră, nu îngraşă, nu? şi e plină de antioxidanţi şi ea). Bine, nu merge fără îngheţată de vanilie sau mentă, dar pe asta o trecem uşor la daune colaterale.

Vreo a 1000 de kilocalorii, dar ne-am făcut datoria faţă de templul nostru, trupul: suntem burduşite de vitamine şi antioxidanţi, clar nu îmbătrânim în noaptea asta!

Dacă nu e cină festivă, avem pastile cu megadoze: vi­tamine A, C, E, flavonoide şi antociani, carotenoizi şi polifenoli. Toate garantat naturale, putem lua un pumn în flecare zi, că rău nu fac!

Ba da.

Avem nevoie să respirăm oxigen ca să trăim; dar, para­doxal, celulele vii se alterează treptat în contact cu oxi­genul printr-un proces numit oxidare, care dă naştere celebrilor radicali liberi. Iar aceştia ne îmbătrânesc, ne îmbolnăvesc şi ne omoară. Şi ce să facem? Să nu respi­răm? Ridicol! Dar la fel de caraghios este să luăm pastile cu antioxidanţi, înseamnă că ne propunem ca oxigenul să nu ajungă în interiorul celulelor!

Din păcate, rezultatele studiilor clinice serioase afir­mă clar: în doze mari, antioxidanţii devin pro-oxidanţi, accelerează îmbătrânirea celulară şi cresc riscul maladii­lor degenerative: Alzheimer, boli cardiovasculare, cancer. Conţinutul de vitamine al alimentelor e echilibrat, ceea ce nu e cazul suplimentelor alimentare. în plus, alimentele conţin şi alte substanţe care asigură activitatea optimă a antioxidanţilor, ceea ce, din nou, nu e cazul pastilelor.

Aşa că mâncaţi la fiecare masă legume, mâncaţi zilnic fructe şi folosiţi cu parcimonie nucile, migdalele, uleiurile presate „la rece“ (pentru că îngraşă, sănătoase sau ne-). Şi dacă totuşi vreţi să luaţi suplimente, asiguraţi-vă că nu conţin mai mult de 50% din necesarul zilnic recomandat.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *